ברסלונה יומנמסע – חלק שני

ועכשיו, קצת אמנות (איך אפשר בלי …)

ברסלונה היא עיר מרתקת במיוחד לאנשים שהאמנות קרובה לליבם: בעיר הזו נולדו ויצרו גאודי, פיקאסו ומירו. והעיר יודעת לחלוק כבוד לגאונים שלה.

במוזיאון פיקאסו אפשר לראות גם עבודות מוכרות פחות. פשוט להתעלף מהגאוניות של פיקאסו בן ה- 14, מהרישומים העדינים שלו, שם כבר רואים את מגע היד שלו, את הכשרון העצום, לפני שלמד ולפני שנהייה אמן די ממוסחר ואחד המוכרים בעולם.
פיקאסו עשה מחקר על הציור המוכר של ולסקס – לס מנינס
פיקאסו לקח את הציור ופירק אותו לגורמים, הרכיב וצייר מחדש. ציור אחד “שלם” גדול וכמה ציורים קטנים יותר, חלקם שחור-לבן, חלקם צבעוניים יותר. כולם פרטים מתוך הציור המתפרק.
ויש שם את התקופה הכחולה שלו והציורים הגרנדיוזיים – רנסנסיים, שצייר בתחילת דרכו כי אבא שלו ציפה שכך יצייר.

 

                       

                                                              Las Meninas, Velazquez

 

                     

                                                       Las Meninas, Picasso

אצל מירו מעניין לראות את התפתחות הסגנון היחודי שלו: ההשפעות השונות של הזרמים האמנותיים בראשית דרכו, הגישושים אחר “כתב יד” משלו, הדרך אל המינימליזם, הקווים המעטים שאומרים כל כך הרבה.
ולמטה, בקומה התחתונה, אליה לא כולם מגיעים, (סתם כי השילוט לא מספיק טוב וקל לפספס את זה) אולם גדול עם עבודות של אמנים רבים וחשובים ממקומות שונים בעולם.
אמנים שתרמו עבודות למוזיאון מירו, כהומאז’ לאמן הענק הזה.

 

     

 

גאודי היה ארכיטקט מחונן, שעיצב בניינים בעלי אופי לא שגרתי: האיש לא אהב קווים ישרים, הבניינים מלאים פיתולים ופרטים פיסוליים, צבעוניות מעניינת. מה שגאוני בסגנון הבנייה של גאודי, הוא שעל אף העיצוב המורכב והלא שגרתי, הבניינים עומדים בסטנדרטים המחמירים ביותר של בנייה. המבנה של הכנסיה המפורסמת שגאודי תכנן אך לא סיים בחייו – La Sagrada Familia הוא פלא ארכיטקטוני, כמו יתר הבניינים שהוא תכנן: התוכניות שלו נבדקו בעזרת מכשור ומחשוב מתקדם ביותר והתברר, שהתוכניות של גאודי מדוייקות ועובדות, הכל מתאים לחישובים מתמטיים משוכללים שמחשבים יודעים לבצע, אך גאודי כמובן תכנן הכל על נייר ובעזרת שיטה מיוחדת שהוא פיתח, הוא בנה מודלים עם שקיות חול, כך הוא בדק את עמידות הבניינים בפני חוקי הכבידה.

 

  

                                                             Casa Mila – La Pedrera

 

                                                           La Pedrera – הגג

                              

                                                                    Casa Batllo

גואל היה מעשירי ברסלונה, והוא ביקש מגאודי לתכנן ולעצב אזור מגורים מפואר באזור ירוק, עבור משפחות עשירות כמו שלו. הפרוייקט לא הצליח (כנראה טעות שיווקית או משהו) אבל פארק גואל נבנה, וגם מספר בתים.

 

              

                                                                    Park Guell