פוסט אורחת: יעל אורט דינור

את יעל אורט דינור הכרתי כשלימדתי קורס בעיצוב ובניית אתרים במדרשה לאמנות בבית ברל.

היא הייתה אחת התלמידות האלה, שתמיד התעניינה, שתמיד היה לה משהו חכם להגיד. באחת מההפסקות הראשונות היא ביקשה ממני סיגריה. זה הפך לשיגרה: יוצאים להפסקה, יושבים על המדרגות ומעשנות סיגריה, מקשקשות, מכירות, בזהירות.

חיכינו בסבלנות עד סוף השנה ואז הצענו חברותזו לזו. מאז עברו כבר כמה שנים טובות, היא נסעה לה לבוסטון הרחוקה, בינתיים היא שם (ואני מאוד מתגעגעת…). לאחרונה היא סיימה שנה מאוד מעניינת כמרצה בבית הספר לאמנויות של אוניברסיטת בוסטון.

היא הראתה לי את העבודה המדהימה של הסטודנטים, בגאווה גדולה (ומוצדקת). ומכיוון שגם אני גאה בה, לא רק כחברה אוהבת, אלא גם כבעלת מקצוע מעריכה, הזמנתי אותה להתארח בביתי שברשימות.

יעל קצת היססה (כי מה? מה כבר עשיתי…) אבל הסכימה לבסוף.

הנה התוצאה, במילים שלה:


מי אני?

עבר: בעלת תואר ראשון באדריכלות נוף מהטכניון עם תוספת של שנה פלוס במדרשה לאמנות.

סיבוב אקדמי נוסף הניב תואר שני בעיצוב גרפי מבית הספר לאמנויות של אוניברסיטת בוסטון.

הווה: בחמש השנים האחרונות מתגוררת בפרברי בוסטון עם משפחתי והכלב. לאחר סיום לימודי התואר הMFA- בעיצוב גרפי הוצעה לי משרת הוראה במסלול בו למדתי. אני מלמדת קורסים בטיפוגרפיה בשנים גד ואת פרויקט הגמר לתואר ראשון. בנוסף מנחה סטודנטים במסלול עיצוב גרפי לתואר שני במסגרת עיצוב חלל פיזי בגלריה לתערוכת הגמר.

בעתיד: עקב תסמונת כרונית בלתי מוסברת, מקווה לשוב להיות סטודנטית.

המסלול:

מתוך ארבע שנות לימוד, מאופיין המסלול בשנתיים ראשונות בהן מתמקדים הסטודנטים בתיאוריה וקורסים מעשיים בציור, רישום, פיסול והדפס. לקראת תום שנה ביבחרו חלקם להמשיך לתואר ראשון באמנות או להתמקד בתקשורת חזותית ועיצוב גרפי. האחרונים יחשפו לעיצוב לדפוס, טיפוגרפיה, צילום ומולטימדיה ואף יעבדו עם חברות מהתעשייה המקומית על פרויקטים אמיתייםבמקביל לפרויקטים סטודנטיאלים. המחלקה לתקשורת חזותית ועיצוב גרפי, בבית הספר לאמנויות של אוניברסיטת בוסטון מתמקדת במסלול המבוסס על עקרונות המודרניזם.

פרויקט הגמר:

http://www.bu.edu/today/2009/05/07/graphic-transitions


פרויקט הגמר הוא קורס של הסמסטר האחרון בתואר. מטרת הקורס היא להעביר אל הסטודנט את האחריות להגדרת נושא המחקר, בתהליך המעודד את הסטודנטים להסתכל פנימה, אל מקורות ההשראה הפרטיים והאישיים שלהם, שיכולים לנבוע מתחומי עניין שונים, לאו דווקא מתחום העיצוב. זוהי הזדמנות להשתמש בכלים שרכשו במהלך הלימודים על מנת ליצר תהליך בו החיפוש אחר נושא למחקר חשוב לא פחות מהחקירה ותהליך העיצוב שיבוא בעקבותיה.

AUTHORSHIP הוא מושג שנקשר לתהליך העיצובי בשנים האחרונות, המאפשר למעצב למלא תפקיד כפול ומאתגר בהגדרת הבעיה (נושא המחקר) ובמתן פתרונות (תהליך עיצוב). בראיה הזו המעצב שותף לתהליך עיצובי מראשיתו ועד סופו, להבדיל מתפקידו כאמצעי מסייע לפתרון בעיות קיימות, שלא היה לו חלק בהגדרתן, משמע התמודדות עם בריף קיים או מוכתב. התהליך האישי מאפשר לסטודנטים לסגור מעגל ולשזור את כישוריהם בתחום האמנות הפלסטית אל תוך מדיום חזותי דיגיטלי.

דגש מרכזי בקורס מושם על תהליך המחקר האישי. למרות שבבסיס הלימודים ימצא תמיד בריף המכוון את הסטודנט לפתרון בר מימוש (מכרטיס ביקור ועד כרזה), בפרויקט הגמר אין הגדרה ברורה של תוצרים סופיים. הקורס שם לו למטרה לעודד את הסטודנט לאבחן את בסיסה של האסתטיקה האישית, כלי ביטוי המאופיין בקו אישי של יוצר, ומכאן, יתכן שהמחקר הוא רק שלב ראשוני בתהליך רחב יותר, שילווה את הסטודנטים ויהפוך להיות חלק מההגדרה העצמית שלהם, גם לאחר שיצאו מחממת הלימוד האקדמית.

השנה מגוון הפרויקטים נע מיצירת כרזות בנושאי מוסיקה וספרות ועד למיצגים קונספטואליים. תיעוד תהליך הזדקנות במשפחה, בחינת פרספקטיבות אישיות ביחס לסביבה ומחקר טיפוגרפי.

אין נושא מאחד לתערוכה וכל סטודנט מציג את ההשקפה העיצובית האישית שלו, שסביבה בחר לחקור את עולמו.

זהו סמסטר מרתק שבו לעיתים קרובות התוצר הסופי רחוק עד מאד מהצהרת הכוונות הראשונית, ולמרות זאת, הזרקור מופנה אל הדרך מנקודת הזינוק ועד לקו הסיום (הזמני), חשיבות רבה ניתנת לתהליך שמתרחש בין שני הקצוות, התחלה וסיום.

כמנחה, זהו קורס מאתגר שבו אני זוכה להיחשף למגוון רחב של נושאים ומלווה תהליך קבלת החלטות ייחודי ועצמאי של הסטודנטים, המגלים לראשונה את העוצמה והאיכות של שילוב עולמם הפנימי בתהליך היצירה. לעיתים נדמה שבמהלך המרוץ להכשיר מעצבים טובים (מה הופך מעצב למעצב טוב? זה כבר נושא לפוסט נפרד) עסוקה המערכת, ובעיקר הסטודנטים, בציד אחר מקורות השראה חיצוניים. כאן מתבקש הסטודנט לעצור, להסתכל פנימה תוך בחינת האיכויות הפנימיות שלו עצמו, שיוכל להביא אל תהליך היצירה האישי. עבור רבים, זהו תהליך מתסכל המצריך בגרות, בשלות ואמון בדרך שונה מאד מזו שעברו במהלך הלימודים.


חלקם של הסטודנטים הגיעו מארצות שונות, מחוץ לארצות הברית.
זו הוויה שמאפשרת דיון על תרבות ועיצוב עם מכלול אנושי מטאיוון וקוריאה דרך בולגריה וטורקיה ועד אירן ולבנון. עושר תרבותי וחברתי שמהווה עבורי מקור מידע בלתי נדלה. אני מאמינה בתהליך דו סטרי בסטודיו, וכך, כל פעם, גם אני לומדת מהסטודנטים בקורס משהו חדש, על עיצוב, עליהם ועל עצמי.

שלושה סטודנטים – שלושה עולמות:

Naomi Abel – A Violet World

נעמי בחרה לחקור עולם ויזואלי פרטי, שהוא חלק מחיי היומיום שלה, המורכב מדמויות המלוות אותה ואת עולמה הפנימי, רובד נוסף לפן החיצוני הגלוי לסביבה. בשילוב עם מורשת נשית משפחתית ועל בסיס טקסטים של לואיס קרול, נעמי מאפשרת הצצה אל עולמה הסמוי באמצעות ארבעה בתים המציגים סצינות ודמויות פרטיות. גיבורת הסיפור זוכה לשם ויולט, כשם סבתה, ומכתיבה את הצבע השזור בעבודה.


So I sat on with closed eyes and half believed myself in Violet’s world



the rattling teacups would change to the tinkling of sheep-bells, and the Queen’s shrill cries to the voice of the shepherd boy



the grass would be only rustling in the wind, and the pool rippling to the waving of the reeds


Naomi Abel


Naomi Abel – detail

Naomi Abel – detail

Naomi Abel – detail

Matt Convente – microscope

מאט חולק עם הצופים אקסיומות אישיות המאפיינות אותו עצמו. דרך שימוש באיורים שטוחים מינימליסטים המשולבים בטקסט אישי הוא מציג את עצמו בכנות והומור. הפרויקט, מעין מראה פתוחה ונטולת ביקורת של המעצב כנגד עצמו, זכה לתגובות חמות כיון שנתן ביטוי לרגעים קטנים שהם חלק מכל אחד מאיתנו והצליח ליצר הזדהות של הקהל עם המסר האישי. בימים אלה מאט זכה להציג את הפרויקט בפני המעצב מיסימו וונגלי Missimo Vingelli בניו יורק.

http://microscope.mattconvente.com

http://www.mattconvente.com

Matt Convente



Michael Deal – Charting The Beatles

מייקל בחר לעסוק בשתי אהבות: עיצוב מידע ולהקת החיפושיות, העתיד והעבר הקלאסי.

INFOGRPAHPICS: המחשה חזותית של מידע, עיצוב מידע, הפכו בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי מחיי היום יום שלנו. מפה של קווי הרכבת, אייקונים על מסך המגע של האייפון, או הממשק בגימייל, בכולם, תצוגת המידע תקבע את היכולת שלנו כמשתמשים, לעבד נתונים ועל פיהם להשתמש בכלי או לבצע פעולה. העתיד (ובעצם כבר ההווה) טומן בחובו עבודה מרתקת לחובבי עיצוב מידע.

הפרויקט מציג ניתוח גרפי של אינפורמציה כמותית מורכבת מתוך בסיסי נתונים.

על ידי יצירת היררכיה ושימוש בצבע, ככלים לייצור תבניות גרפיות, מייקל מאפשר נגישות לאינפורמציה על הקלטות, הופעות ותרומות יחסיות של חברי הלהקה ללחנים של שירי החיפושיות. איסוף הנתונים התבסס על מאגרי מידע מוסיקליים, שהוזנו ועובדו לקבצי אקסל. עיבוד הנתונים היווה את הבסיס לעיצוב הפרויקט ונתמך בייעוץ מקצועי של פרופסור מבית הספר למוזיקה על מנת לשמור על אמינות והתאמה לחומרים הקיימים. בעתיד, יוכל הפרויקט להפוך לאינטראקטיבי, תוך שיתוף קהל המעריצים, שיוכל לקחת חלק ביצירת תבניות גרפיות של בסיס הזנת נתונים.

הפרויקט נשלח לתחרות הישגים מצטיינים של ADOBE.

Michael Deal

Michael Deal

Michael Deal